25 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025 10:31

25/06/2026 – 04/07/2026: Διαβούλευση για τον «Κανονισμό κυκλοφορίας και στάθμευσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) στον Δήμο Αθηναίων»

Η Δημοτική Επιτροπή, κατ’ εφαρμογή της § 2 του άρθρου 79 του Ν.3463/2006, προβαίνει σε διαβούλευση και καλεί τους αρμόδιους κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς και ομάδες πολιτών, να υποβάλουν τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις τους, για το παρακάτω θέμα, το οποίο εμπίπτει στην § 1 του άρθρου 79 του Ν.3463/2006:

«Κανονισμός κυκλοφορίας και στάθμευσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) στον Δήμο Αθηναίων»

Ο Δήμος Αθηναίων, προωθώντας την βιώσιμη κινητικότητα με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης και ασφάλειας, αναγνωρίζοντας την αυξανόμενη τάση της μικροκινητικότητας και της μετακίνησης με ηλεκτροκίνητα μέσα και δεσμευόμενος να ενισχύσει την ήπια μετακίνηση ενισχύοντας παράλληλα την ασφάλεια λοιπών οδηγών, πεζών και της προστασίας του κοινόχρηστου χώρου, θεσπίζει την παρούσα τοπική κανονιστική Απόφαση με την οποία θέτει όρους, προϋποθέσεις και προδιαγραφές, για την κυκλοφορία οδηγών, χρηστών, παρόχων και εκμισθωτών Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ).

Σκοπός της παρούσης είναι η βέλτιστη ρύθμιση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης των ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα ηλεκτρικά πατίνια) εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, προκειμένου να διασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή ασφάλεια πεζών και οδηγών και να διατηρηθεί η απρόσκοπτη χρήση των κοινόχρηστων χώρων από όλους τους πολίτες.

Αναγκαιότητα–στόχοι της παρούσης κανονιστικής αποφάσεως

Στον διαθέσιμο χώρο εντός του Δήμου Αθηναίων καλούνται να συνυπάρξουν πολλά διαφορετικά μέσα μετακίνησης, σε συνθήκες που δυσχεραίνονται λόγω της μεγάλης ζήτησης και των περιορισμών που θέτουν τα χαρακτηριστικά των υφιστάμενων υποδομών.

Ειδικότερα, η κυκλοφοριακή συμφόρηση και ο περιορισμένος χώρος κίνησης πεζών και ευάλωτων χρηστών εγείρουν σημαντικά ζητήματα οδικής ασφάλειας και άνεσης και δεν ευνοούν τη δημιουργία συνθηκών βιώσιμης κινητικότητας. Οποιαδήποτε αύξηση ζήτησης ή εισαγωγή νέου μέσου καταλαμβάνει χώρο κίνησης και στάθμευσης από τα υφιστάμενα, ενώ δημιουργούνται νέου τύπου εμπλοκές και ανταγωνισμοί. Η παρουσία, τα τελευταία χρόνια, μεγάλου αριθμού Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) έχει αλληλεπίδραση με τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία επί οδοστρώματος, αλλά και με πεζούς και λοιπούς ευάλωτους χρήστες σε άλλες περιοχές.

Παρά την ύπαρξη ενός γενικού κανονιστικού πλαισίου ως προς την κυκλοφορία και τη στάθμευση (Ν.4784/2021, ΚΟΚ Ν.5209/2025), διαπιστώνεται από τους πολίτες και τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες του Δήμου σημαντική όχληση, λόγω άναρχης και παράνομης στάθμευσης ακόμα και σε κρίσιμα σημεία. Επίσης, διαπιστώνονται συχνά περιπτώσεις αντικοινωνικής και επικίνδυνης συμπεριφοράς κατά την κυκλοφορία, με υψηλές ταχύτητες και ελιγμούς σε περιοχές αλληλεπίδρασης με πεζούς, αλλά και μίξη με τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία σε οδούς αντίστοιχης κατηγορίας.

Για τους παραπάνω λόγους, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη του καθορισμού ενός ειδικότερου πλαισίου λειτουργίας των ΕΠΗΟ για την επικράτεια του Δήμου Αθηναίων, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχει η ισχύουσα νομοθεσία και πάντα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον.

Το προτεινόμενο Σχέδιο αποτελεί το πρώτο βήμα για την επεξεργασία μιας ολοκληρωμένης πολιτικής διαχείρισης της λειτουργίας των ΕΠΗΟ στην Αθήνα και αποβλέπει στην εισαγωγή και έγκριση ενός νέου πλαισίου κανόνων που αφορά στην κυκλοφορία και στάθμευση των ΕΠΗΟ εντός της Επικράτειάς του, με τρόπο που να προσφέρει ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη για:

  • στήριξη των μέσων ήπιας μετακίνησης για βελτίωση των συνθηκών βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη, και
  • τον δίκαιο διαμοιρασμό του χώρου στα επιμέρους μέσα μετακίνησης, με προτεραιότητα στον πεζό και τους ευάλωτους χρήστες.

Στόχος είναι η βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης ως προς την οδική ασφάλεια και τον τρόπο χρήσης του δημόσιου χώρου, ώστε η μικροκινητικότητα να ενταχθεί με σωστό τρόπο στην καθημερινότητα των μετακινήσεων.

Η συνημμένη τεχνική έκθεση εμπεριέχει τεχνική ανάλυση και ανάπτυξη των σεναρίων εναλλακτικής προσέγγισης, λαμβάνοντας υπόψη τα ειδικά τεχνικά χαρακτηριστικά των ΕΠΗΟ, τον τρόπο χρήσης και τη δυναμική της κίνησής τους σε πραγματικές συνθήκες και την κατά το δυνατόν απλούστευση των κανόνων, ώστε η σαφήνειά τους να λειτουργεί βοηθητικά στην εφαρμογή και την αστυνόμευση.

Η σύνταξη της παρούσας κανονιστικής απόφασης για τα ΕΠΗΟ, έγινε κατ’ εξειδίκευση της σχετικής ισχύουσας νομοθεσίας και σύμφωνα με τις προβλέψεις αυτής για τις αρμοδιότητες και δυνατότητες παρέμβασης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και περιλαμβάνει:

  1. Κανόνες κυκλοφορίας
  2. Κανόνες στάθμευσης και πρόταση ενδεικτικών σημείων χωροθέτησης ζωνών μαζικής στάθμευσης και μαζικής απόθεσης
  3. Υποχρεώσεις οδηγών, χρηστών και παρόχων και εκμισθωτών ΕΠΗΟ
  4. Κυρώσεις

Το πρόγραμμα για την διαχείριση των ΕΠΗΟ απαιτεί σταδιακή επεξεργασία: θα ακολουθήσει η δημοσιοποίηση των σχεδίων επακριβούς χωροθέτησης των θέσεων στάθμευσης ανά δημοτική κοινότητα και στη συνέχεια θα δοθεί σε διαβούλευση το σχέδιο κανονιστικής πράξης για τις διαδικασίες παραχώρησης και τιμολόγησης προς τους παρόχους, ενώ παράλληλα για την παρακολούθηση της εφαρμογής θα εξεταστεί η χρήση προηγμένων τεχνολογικών συστημάτων, όπου θα είναι αναγκαία η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων.

Οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται να υποβάλουν τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις τους έως την Παρασκευή 04.07.2025 και ώρα 15:00, με τους εξής δύο τρόπους: α) απευθυνόμενοι στη Δημοτική Επιτροπή, οδός Λιοσίων 22, 4ος όροφος, τηλ: 210 5277432 και β) με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο [email protected].

Για πληροφορίες και διευκρινίσεις επί του θέματος, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν στη Διεύθυνση Σχεδίου Πόλεως και Αστικού Περιβάλλοντος, Τμήμα Βιώσιμης Κινητικότητας, Αθηνάς 16, τηλ. 210 3721577 και 210 3721612, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: [email protected]

Τα σχετικά με το θέμα αρχεία μπορείτε να τα αναζητήσετε στον κάτωθι σύνδεσμο:
https://shared.cityofathens.gr/index.php/s/TS7GaNNwRZyzwr6

Πείτε Κάτι

AI Βοηθός Δημότη (Beta)

close
send