20 ΜΑΪ́ΟΥ 2020 06:01

«Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» – Διαδικτυακή μαθητική διαβούλευση του εκπαιδευτικού προγράμματος

Μαθητές από 18 σχολεία της Αθήνας συμμετείχαν στη διήμερη διαβούλευση που καρποφόρησε ιδέες για μια πόλη πιο πράσινη, πιο λειτουργική, πιο αλληλέγγυα. Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 15 Μαΐου η διήμερη ανοιχτή διαβούλευση των μαθητών και μαθητριών Γυμνασίων και Λυκείων της Αθήνας που συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία». Η ανοικτή διαβούλευση είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες υλοποίησης του προγράμματος στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και έρχεται να πλαισιώσει την προσπάθεια που γίνεται να αποκτήσουν τα παιδιά δεξιότητες υπεύθυνου και ενεργού πολίτη, με κριτική σκέψη, σεβασμό προς την πόλη του και προς το δημόσιο χώρο.

Φέτος, η διαβούλευση πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, αφού οι συνθήκες δεν επέτρεψαν τη δια ζώσης διοργάνωσή της στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, όπως έγινε τις προηγούμενες δύο χρονιές. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας στήθηκαν έξι μικρά διαδικτυακά «δημοτικά συμβούλια» και οι μαθητές μέσα από τα εφηβικά τους δωμάτια, απέδειξαν ότι τα όνειρα και η αγάπη για την πόλη δε σταματούν λόγω απόστασης.

Περισσότεροι από 40 μαθητές από 18 σχολεία της Αθήνας επεξεργάστηκαν προβλήματα που απασχολούν καθημερινά τους δημότες της πόλης των Αθηνών και είναι σχετικά με τον δημόσιο χώρο, πρότειναν λύσεις και ήρθαν σε επαφή με τις δημοκρατικές διαδικασίες. “Αξίζουν συγχαρητήρια στα σχολεία που σε αυτή την πρωτοφανή συγκυρία ανταποκρίθηκαν”, δήλωσε ο Μανώλης Χατζηελευθερίου, Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ.Δ.Ε. Α΄ Αθήνας.

Ανάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν περιλαμβάνονται η αξιοποίηση διατηρητέων κτιρίων, η δημόσια υγιεινή, η ανακύκλωση, οι έξυπνες πόλεις, η αλληλεγγύη, η προσβασιμότητα και οι ελεύθεροι χώροι. Κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής διαβούλευσης προτάθηκαν λύσεις όπως ειδικοί αισθητήρες που θα ενημερώνουν τους οδηγούς για τις διαθέσιμες θέσεις πάρκινγκ, ειδικά πεζοδρόμια για τους τυφλούς, ηλιακά ποδήλατα, κάδοι ανακύκλωσης για κάθε πολυκατοικία και επιμορφωτικά ενημερωτικά σεμινάρια για τα οφέλη της ανακύκλωσης. Οι παραπάνω λύσεις προτάθηκαν «με βασικό γνώμονα την αγάπη για το αστικό περιβάλλον και την αλληλεγγύη για τον συνάνθρωπο» όπως ανέφερε η καθηγήτρια του 53ου Λυκείου Αθηνών, Ελένη Παππά. Οι προτάσεις θα κατατεθούν σε ηλεκτρονική ψηφοφορία η οποία θα είναι διαθέσιμη στο ευρύ κοινό τις επόμενες ημέρες.

Τη διαδικασία συντόνισαν ο Μανώλης Χατζηελευθερίου, Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ.Δ.Ε. Α΄ Αθήνας, ο Παναγιώτης Κουνούδης και η Παναγιώτα Δούκα, μέλη της ομάδας έργου του προγράμματος «Το Παιδί η πόλη και τα μνημεία», ο Πέτρος Τζαγκαράκης και η Ελένη Παππά, καθηγητές του 53ου Λυκείου Αθηνών και υπεύθυνοι για το σχεδιασμό των θεμάτων της διαβούλευσης.

Συμμετείχαν τα σχολεία: 1o, 2o, 5o, 19o, 22ο, 27ο, 53ο Λύκεια Αθηνών, 1ο ΓΕΛ Γαλατσίου, 5ο ΓΕΛ Ζωγράφου,  Ειδικό Λύκειο Αθήνας, 16ο, 21ο 38ο, 52ο, 56ο, 62ο Γυμνάσια Αθηνών, 3ο Γυμνάσιο Ζωγράφου, 1ο και 2ο Πειραματικά Γυμνάσια Αθηνών και 2ο Γυμνάσιο Νέας Φιλαδέλφειας.

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα:

«To παιδί, η πόλη και τα μνημεία» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων που υλοποιείται από την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας (Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας) και με την ενεργό συμμετοχή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών. To πρόγραμμα διανύει την τέταρτη συνεχόμενη χρονιά εφαρμογής του. Έως τώρα, έχουν συμμετάσχει σε αυτό συνολικά 51 σχολεία, 451 εκπαιδευτικοί και 4.629 μαθητές.

Στόχος του προγράμματος είναι να καλλιεργήσει τον σεβασμό στον δημόσιο χώρο, και κυρίως τον σεβασμό των μνημείων, δηλαδή της μνήμης της πόλης των Αθηνών. Με σύνθημα «Γιατί η πόλη είναι μνήμη και πολιτισμός» αγωνίζεται να δημιουργήσει ενεργούς πολίτες (active citizens) που να αγαπούν και να φροντίζουν την πόλη και τα μνημεία της, διατηρώντας έτσι ζωντανή την ιστορία της.

Η συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι εντελώς δωρεάν για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς της Αθήνας. Παρέχονται επίσης επιμορφωτικά σεμινάρια, ομιλίες, επισκέψεις συντηρητών στα σχολεία, βοηθητικά εγχειρίδια, ξεναγήσεις, βιβλία και μετακινήσεις στους συμμετέχοντες. Στις συνεργασίες του περιλαμβάνονται επίσης, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου, η Monumenta (Εταιρεία για την Προστασία της Φυσικής και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς), η Εθνική Πινακοθήκη και Γλυπτοθήκη και το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.

Περισσότερες πληροφορίες: www.kids4thecity.gr