12 ΜΑΡΤΙΟΥ 2020 11:36

Τοποθέτηση του επικεφαλής Παύλου Γερουλάνου στην συνεδρίαση ΔΣ (9/3/20)

Σήμερα έγινε η πρώτη σύγκληση της Επιτροπής που είχαμε ζητήσει για την αναβάθμιση του δημοτικού συμβουλίου και θέλω να ευχαριστήσω τον πρόεδρο και για την εμπιστοσύνη που μου έδειξε να φέρω μια εισήγηση πάνω σε αυτό το θέμα, αλλά και για την όλη λειτουργία της Επιτροπής.

Αυτό που είναι δυσάρεστο είναι ότι την ώρα που συζητάμε εδώ πώς μπορούμε να αναβαθμίσουμε τη λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου και όταν λέμε την αναβάθμιση εννοούμε το να συζητάμε περισσότερο πολιτικά θέματα και λιγότερο διεκπεραιωτικά, έχουμε μια σειρά από προβληματικά νομοθετήματα τα οποία αφορούν τη λειτουργία των δήμων.

Ας ξεκινήσω καταρχήν από την Οικονομική Επιτροπή. Νέες αρμοδιότητες πάνε στις Οικονομικές Επιτροπές, αρμοδιότητες οι οποίες δεν είναι αναγκαστικά λάθος που πηγαίνουν εκεί, εφόσον όμως διασφαλίζονται μια σειρά από πράγματα. Ένα από τα πράγματα που πρέπει να διασφαλιστεί είναι ότι αν σε περίπτωση που αποφάσεις που πηγαίνουν στην Οικονομική Επιτροπή δεν συνάδουν με το τρίπτυχο: διαβούλευση, διαφάνεια, λογοδοσία, τότε ο δήμαρχος θα δεχθεί να έρθουν εδώ, να συζητηθούν από κοινού γιατί δεν είναι πλέον διεκπεραιωτικό το θέμα αλλά πολιτικό. Και γι αυτό ως δημοτικό συμβούλιο θα πρέπει να τα φέρουμε εδώ αυτά τα θέματα άσχετα με το τι λέει ο νόμος, αν ο νόμος προσπαθεί να παρακάμψει τις πλειοψηφίες.

Ειδικά σε Οικονομικές Επιτροπές στις οποίες δεν καλούνται μειοψηφικές παρατάξεις, παρατάξεις του ενός ή δυο ατόμων θεωρούμε ότι είναι λάθος να “κλείνουν” εκεί θέματα χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα του δημοτικού συμβουλίου να τα φέρει εδώ προς συζήτηση.

Αντίστοιχου περιεχομένου είναι η δημιουργία αυτής της Ανώνυμης Εταιρείας. Μπορούμε να συζητήσουμε όλους τους διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης τέτοιων θεμάτων αλλά έρχεται ένας νόμος που δημιουργεί μια Ανώνυμη Εταιρεία και δεν υπάρχει ούτε καν η πρόβλεψη να μην μεταβιβάζονται οι μετοχές της Ανώνυμης Εταιρείας. Άρα, σήμερα θεωρητικά πάντα, η Ανώνυμη αυτή Εταιρεία θα μπορεί να μεταβιβαστεί στα χέρια κάποιου άλλου. Ο Εθνικός Κήπος που είναι ένα εθνικό μνημείο. Ακόμα και όταν ο δήμαρχος μπορεί να αναδείξει μια επιχειρηματολογία για την δημιουργία μιας Α.Ε. ακόμα και τότε θα πρέπει να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για το τι συνεπάγεται σε αυτό. Την ίδια ώρα μάλιστα που το Πεδίο του Άρεως παραμένει στα χέρια της περιφέρειας. Είναι, όμως άλλη μια περίπτωση όπου τα σημαντικά θέματα τα διαχειρίζεται το κεντρικό κράτος ,τα μεσαίας σημασίας θέματα πηγαίνουν στις επιτροπές και εδώ πέρα μας μένουν οι τάφοι και τα περίπτερα! Είναι η απόλυτη υποβάθμιση του δημοτικού συμβουλίου!

Δεν γίνεται να το ανεχόμαστε αυτό και δεν εννοώ ως μειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου το εννοώ ως ολόκληρο το δημοτικό συμβούλιο. Θεωρώ ότι πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή ότι είμαστε όλοι ενωμένοι απέναντι στη διαφορετική αντιμετώπιση του δημοτικού συμβουλίου από τον νομοθέτη του ελληνικού κράτους.

Αντίστοιχου θέματος είναι και οι διαδικασίες , οι τοποθετήσεις και διορισμοί. Είναι αντίστοιχου θέματος διότι και πάλι αφορά στο πως λειτουργούμε μέσα στο δήμο. Όσο πιο δημοκρατικά λειτουργεί κανείς, όσο πιο αξιοκρατικά λειτουργεί κανείς, τόσο λιγότερα θέματα έχει να αντιμετωπίσει μπροστά του. Πρόκειται για μια καινούρια μόδα που θέλουμε να κάνουμε εκπτώσεις σε όλα αυτά χάριν της λειτουργικότητας των οργανισμών. Αυτό είναι το χειρότερο δίλημμα το οποίο μπορεί να θέσει κάνεις στη δημοκρατία. Γιατί όταν αρχίζεις και λες για χάριν της λειτουργικότητας κάνω εκπτώσεις στη δημοκρατία αργά ή γρήγορα θα το βρεις μπροστά σου.

Δεν πρέπει ποτέ αυτό το δίλημμα να μπει μπροστά μας και δεν πρέπει ποτέ να γίνονται εκπτώσεις στις διαδικασίες, όπως είναι για παράδειγμα οι κρίσεις. Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι ο δήμος δεν έχει λειτουργήσει στο παρελθόν σωστά με κρίσεις. Είναι όμως μια ευκαιρία να στηρίξουμε όλοι μια διαδικασία η οποία μπορεί να αναβαθμίσει και το δήμο και τη λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου.