02 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022 11:16

Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία – «Η Αθήνα στο χρόνο: Από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας ως σήμερα, οκτώ διαδρομές»

Παρουσίαση Εκπαιδευτικού Οδηγού «Η Αθήνα στο χρόνο: Από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας ως σήμερα, οκτώ διαδρομές»

Η παρουσίαση υλοποιήθηκε διαδικτυακά την Πέμπτη, στις 20 Ιανουαρίου 18.00-20.00.

Με αθρόα συμμετοχή εκπαιδευτικών, συνεργατών και καλών φίλων ολοκληρώθηκε από το Δήμο Αθηναίων, η παρουσίαση του Εκπαιδευτικού Οδηγού «Η Αθήνα στο χρόνο: Από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας ως σήμερα, οκτώ διαδρομές», που εκδόθηκε από την Τεχνόπολη, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία», το οποίο τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Η κ. Σακελλαροπούλου τίμησε με τον ακόλουθο γραπτό χαιρετισμό την εκδήλωση: «Με μεγάλη ικανοποίηση χαιρετίζω σήμερα την έκδοση του Οδηγού για εκπαιδευτικούς «Η Αθήνα στον χρόνο: από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας ως σήμερα, οκτώ διαδρομές», που κυκλοφόρησε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» του Δήμου της Αθήνας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Είχα τη χαρά να τον ξεφυλλίσω, να περιηγηθώ νοερά, μέσα από τα κείμενα και τις φωτογραφίες, την πόλη μας και τα ιστορικά της τοπόσημα και να διαπιστώσω ότι η έκδοση αυτή δεν είναι ένας απλός οδηγός με σκέτο πληροφοριακό υλικό για την Αθήνα, αλλά ένα υποδειγματικό βιβλίο, που βοηθά τα παιδιά να σχηματίσουν μια ακριβή εικόνα της μακράς ιστορικής διαδρομής της πρωτεύουσας, να την συλλάβουν στη διαχρονία της και να διακρίνουν το ενοποιητικό νήμα που συνδέει παρελθόν και παρόν, για ένα δημιουργικό μέλλον.»

Μετά την ανάγνωση του χαιρετισμού της Προέδρου της Δημοκρατίας η υπεύθυνη του προγράμματος κ. Πόπη Διαμαντάκου, εξήρε την άρτια επιστημονική δουλειά και το συγγραφικό πείσμα των συνεργατών του προγράμματος και δημιουργών του Οδηγού και τόνισε την αξία του προγράμματος, το οποίο βρίσκεται στην 6η χρονιά υλοποίησης του, επενδύοντας σε μια νέα γενιά παιδιών που θα αγαπούν και θα προστατεύουν την πόλη.

Θερμό χαιρετισμό απηύθυνε και ο Πρόεδρος της Τεχνόπολης κ. Κωνσταντίνος Δέδες, τονίζοντας ότι ο Οδηγός θα αποτελέσει το έναυσμα για την καλλιέργεια μιας μακροχρόνιας αγάπης των μαθητών προς την πόλη τους. Στη συνέχεια το λόγο πήρε η Δ/ντρια του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου, κ. Μαρία Φλώρου και συνεχάρη τις συγγραφείς του βιβλίου και τους συντελεστές της έκδοσης, μιλώντας για ένα έργο που έχει προκύψει από την ίδια την Αθήνα, την ιστορία της και τις μνήμες τις.

Σαν «δάσος με αλέες, με ξέφωτα και μονοπάτια» σκιαγραφείται η Αθήνα μέσα από τον Οδηγό, δήλωσε χαρακτηριστικά η συγγραφέας και εκπαιδευτικός Μαρίζα Ντεκάστρο, η οποία έκανε λόγο για ένα έργο μεγάλης εμβέλειας και εύρους, το οποίο μέσα από τις οκτώ θεματικές διαδρομές-περιπάτους μέσα στην Αθήνα, μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για την γνωριμία κάθε πόλης από τους κατοίκους της.

«Δημιουργεί συνάψεις που διατρέχουν τον χρόνο και την πόλη» σημείωσε για τον Οδηγό η κ. Ελεωνόρα Ορφανίδου, δημοσιογράφος και ραδιοφωνική παραγωγός στον «Αθήνα 98.4», θέλοντας να τονίσει την πολυμορφική αφήγηση που επιτυγχάνεται με τον Οδηγό, ώστε να γίνει βίωμα ότι η πόλη είναι ζωντανή, ένα ψηφιδωτό από χώρους, ανθρώπους, ιστορίες, γεγονότα αφηγήσεις και ιδέες που αλληλοεπιδρούν και συνθέτουν τη μεγάλη εικόνα.

Τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του Οδηγού τόνισε η κ. Ντορεττα Αστέρη, σύμβουλος Α’ Ειδικής Παιδαγωγικής του ΙΕΠ, ο οποίος συντονίζεται με την «ανάγκη του σχολείου για αλλαγή», προωθώντας τη βιωματική και εργαστηριακή μάθηση, τη διαθεματικότητα και την ανάπτυξη δεξιοτήτων.

«Παίρνεις απαντήσεις, μόνο όταν ξέρεις να θέτεις τις σωστές ερωτήσεις» τόνισε η κ. Θάλεια Δραγώνα καθηγήτρια του Παν/μίου Αθηνών, μιλώντας για ένα πόνημα που «εξάπτει την περιέργεια και καλλιεργεί τις αισθήσεις», μαθαίνοντας τα παιδιά να θέτουν καίρια ερωτήματα και να ξεκλειδώνουν το παρελθόν. Η Ιστορία, μάθημα που τα παιδιά κατά κανόνα δεν αγαπούν, με τον Οδηγό μετατρέπεται σε απόλαυση, σημείωσε η κ. Θάλεια Δραγώνα. Tα παιδιά βοηθιούνται να αποκτήσουν ιστορική γνώση για τις διάφορες πλευρές του παρελθόντος, να κατανοήσουν τη σημασία της διαφοράς και της αλλαγής μέσα στο χρόνο.

Στη συνέχεια το λόγο πήρε η κ. Μαρία Δημοπούλου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Π.Ε. Α’ Αθήνας υποστηρίζοντας πως “…με τον Οδηγό στοχεύσαμε  να ενδυναμώσουμε τα παιδιά στην ανάπτυξη χωρο-κοινωνικής -ιστορικής ταυτότητας , να τα βοηθήσουμε να καλλιεργήσουν  το αίσθημα του ανήκειν σε αυτή την πόλη δαμάζοντας τη μεγάλη εικόνα και ατενίζοντας το παγκόσμιο και το μέλλον χωρίς φόβο.” συμπληρώνοντας ότι στόχος είναι τα παιδιά να αφηγηθούν εν τέλει, τις δικές τους ιστορίες και να διαπραγματευτούν το μέλλον ως κοινωνικά ενεργά υποκείμενα με τους δικούς τους όρους.

Πώς έννοιες όπως η δημοκρατία και οι αγώνες γι΄ αυτήν, η θρησκευτική ταυτότητα, η εκπαίδευση, η κοινωνική σύνθεση, η εξέλιξη του πολιτιστικού τοπίου της Αθήνας, εκφράζονται στα μνημεία, τα τοπόσημα, τα γλυπτά, τον δημόσιο χώρο, μέσα στον χρόνο; Πώς μπορούμε να προκαλέσουμε τα παιδιά να θέσουν ερωτήματα στην πόλη όπου ζουν και να ενδιαφέρονται να ανακαλύψουν απαντήσεις ως πολίτες της;  Είναι τα ερωτήματα στα οποία ο Οδηγός επιδιώκει να απαντήσει όπως χαρακτηριστικά δήλωσε η κ. Πόπη Κύρδη, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Π.Ε. Α΄ Αθήνας. Και συμπλήρωσε πως τα εξοικειώνει με τις τεχνικές της ιστορικής έρευνας και τη χρήση πηγών, βασικές δεξιότητες για τη μελέτη της Ιστορίας.

“Ελάτε να παίξουμε παιχνίδι!” προσκάλεσε τους συμμετέχοντες της εκδήλωσης η Ελένη Σβορώνου, η τρίτη από τους συγγραφείς του Οδηγού. Το διαδραστικό διαδικτυακό παιχνίδι που «στήθηκε» εκείνη τη στιγμή ήταν εμπνευσμένο από μέρη του Οδηγού και έδωσε στους συμμετέχοντες μια γεύση από το περιεχόμενο που μπορούν να βρουν στο βιβλίο.

Ο Οδηγός δεν διατίθεται προς πώληση, αντίτυπά του διανέμονται δωρεάν στα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Το σύνολο του υλικού είναι προσβάσιμο online από τον ιστοχώρο του προγράμματος www.kids4thecity.gr .